10 Logodesign trends voor 2017
06/04/20171. Pure eenvoud - extreem minimalistisch
Maak je logoontwerp zo minimalistisch mogelijk. Ga voor de pure vormen met hier een daar en kleine kwinkslag. De "minimalistische" trend van 2016 wordt hierbij nog verder door getrokken.
Voor deze “minimalisme” evolutie is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je ontwerp zowel praktisch als doelgericht is. Het doel van een logo is je klanten duidelijk te maken wie je bent en wat je bedrijf doet. Als je dit met enkele eenvoudige basisvormen kan overbrengen zit je logo al voor meer dan 50% goed.
2. Gebroken letters en letterstukken
Het gebruik van tekst is een eenvoudige manier om een origineel en visueel aantrekkelijke logo te ontwerpen. Door delen van letters weg te halen of te verschuiven creëer je eigenheid. Wel oppassen dat de tekst nog leesbaar blijft en dan men nog steeds de tekst kan herkennen. Om je letter leesbaar te houden heb je echter soms echt niet veel nodig om dit doel te bereiken. De hersenen vullen dikwijls ontbrekende stukken zelf aan.
3. Lijntekeningen
De vorm van het logo wordt opgebouwd uit enkele strakke lijnen. De lijnen hebben allemaal dezelfde dikte en kleur en houden zich helemaal aan geometrische verhoudingen.
Deze trend geeft een gevoel van hipheid, maar tegelijk straalt het ook gezelligheid uit en het komt heel relaxerend over.
4. Tekst in kaders
De minimalistische trend komt ook hier terug om de hoek loeren. Een eenvoudig strak lettertype wordt omkaderd met een rechthoek of vierkant. Meerdere recht- en vierhoeken kunnen samen worden geplaatst om een logo te vormen.
De tekst binnen het kader kan ook gestapeld worden.
5. Negatieve ruimte benutten
6. Geometrische vormen
Een bedrijf hoeft niet tot een bepaalde sector te behoren om met een ​​geometrisch sterk logo naar buiten te komen, omdat deze stijl één van de meest veelzijdige mogelijkheden biedt en gewoon teruggaat naar basisvormen.
7. Beperk het kleurenpalet & overlappingen
8. Vintage & grunge
Een stroming die ook dit jaar verder leeft is de vintage trend. Klanten hebben sterke emoties en herinneringen die verband houden met het verleden. Een vintage logo spreekt meteen aan op een manier die een modern logo niet zal doen.
Een vintage logo laat gevoelens van nostalgie naar boven komen. Tevens staat het dikwijls voor een sterk merk dat al de tand des tijds heeft doorstaan, het geeft een gevoel van geloofwaardigheid. Ook al is het een nieuw of jong bedrijf.
Deze trend heeft ook een keerzijde! Een "te" vintage logo kan ook een gevoel van "verouderd" of “vastzitten in het verleden” teweeg brengen. Een balans die je als designer en als bedrijf moet opmaken ten opzichte van elkaar.
9. Handgetekend & geschreven
Samen met de vintage trend is ook de handgetekende trend nog niet meteen van de baan. Handgetekende ontwerpen voelen fris, geruststellend en menselijk aan. Al is het voor de designer niet altijd even eenvoudig om dit type logo mooi en geslaagd over te zetten in een digitale vectoriële versie.
Ook hier is het net de uitdaging om de handgetekende versie zo eenvoudig en minimalistisch mogelijk te houden. 'Overdaad schaadt' is nog steeds de slogan die in het achterhoofd moet blijven hangen.
10. Animatie
Het heeft even geduurd, maar vanaf nu zal je meer en meer geanimeerde logo's zien. Animatie binnen een logo geeft de mogelijkheid om je doel nog extra kracht bij te zetten en om de aandacht van mensen ook nog langer vast te houden.
Natuurlijk is er een beperking op klassieke media, maar aangezien we steeds dieper in een digitale wereld terechtkomen is dit een issue dat steeds kleiner wordt. Deze logo's worden dan als animated gif opgeslagen.
Contacteer ons indien je op zoek bent naar een geslaagd nieuw logo voor je zaak, product of event of lees meer op de pagina over logoontwerp