Als grafisch bureau zijn we gespecialiseerd in huisstijlen,logoontwerp, grafisch design, webdesign, reclame en marketing.

Eigentijdse & uniek ontwerpen voor alle toepassingen.

Kasteelstraat 87, 1500 Belgium

T +32 2 356 09 97
M +32 472 20 70 57

info@lotsofdots.be

BTW : BE 0893.651.892

Nieuws

Iedereen BUURTAbonnee 2017-2018

19/05/2017

Ook dit jaar brengen het Cultuurcentrum De MeentGC De Boesdaelhoeve en GC De Moelie samen een seizoensbrochure uit onder de naam "Iedereen BUURTAbonnee" met daarin de voorstellingen van de drie centravoor het cultuurseizoen 2017-2018.

We zijn dan ook trots dat we deze nieuwe opdracht tot een goed einde konden brengen. Momenteel ligt de brochure op de persen, maar hieronder kan je reeds de digitale versie bekijken. Je kan ook terecht op de websites van de drie centra.

Bezoek website

10 Logodesign trends voor 2017

06/04/2017

1. Pure eenvoud - extreem minimalistisch

Maak je logoontwerp zo minimalistisch mogelijk. Ga voor de pure vormen met hier een daar en kleine kwinkslag. De "minimalistische" trend van 2016 wordt hierbij nog verder door getrokken.

Voor deze “minimalisme” evolutie is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je ontwerp zowel praktisch als doelgericht is. Het doel van een logo is je klanten duidelijk te maken wie je bent en wat je bedrijf doet. Als je dit met enkele eenvoudige basisvormen kan overbrengen zit je logo al voor meer dan 50% goed.

2. Gebroken letters en letterstukken

Het gebruik van tekst is een eenvoudige manier om een origineel en visueel aantrekkelijke logo te ontwerpen. Door delen van letters weg te halen of te verschuiven creëer je eigenheid. Wel oppassen dat de tekst nog leesbaar blijft en dan men nog steeds de tekst kan herkennen. Om je letter leesbaar te houden heb je echter soms echt niet veel nodig om dit doel te bereiken. De hersenen vullen dikwijls ontbrekende stukken zelf aan.

3. Lijntekeningen

De vorm van het logo wordt opgebouwd uit enkele strakke lijnen. De lijnen hebben allemaal dezelfde dikte en kleur en houden zich helemaal aan geometrische verhoudingen.

Deze trend geeft een gevoel van hipheid, maar tegelijk straalt het ook gezelligheid uit en het komt heel relaxerend over. 

4. Tekst in kaders

De minimalistische trend komt ook hier terug om de hoek loeren. Een eenvoudig strak lettertype wordt omkaderd met een rechthoek of vierkant. Meerdere recht- en vierhoeken kunnen samen worden geplaatst om een logo te vormen.

De tekst binnen het kader kan ook gestapeld worden.

5. Negatieve ruimte benutten

Deze trend is al enkele jaren aanwezig en dat is in 2017 niet anders. Het benutten van negatieve ruimte in je logo om er een soort van hidden image in te verwerken zorgt ervoor dat er een tweestrijd komt bij het bekijken van het logo. Hierdoor blijft de aandacht van de mensen langer vast hangen en gaan ze later je logo ook sneller terug herkennen.
 

6. Geometrische vormen

De trend van geometrie binnen logo's leeft al langer, maar meer en meer komt de grens van het extreme naar boven. Pure geometrische vormen zijn zeer effectief in het produceren van unieke en stijlvole logo's die de tand des tijds kunnen doorstaan. Goeie logoontwerpers proberen ook steeds vormen te herleiden naar onconventionele geometrische patronen zoals kleurrijke veelhoeken.

Een bedrijf hoeft niet tot een bepaalde sector te behoren om met een ​​geometrisch sterk logo naar buiten te komen, omdat deze stijl één van de meest veelzijdige mogelijkheden biedt en gewoon teruggaat naar basisvormen.
 

7. Beperk het kleurenpalet & overlappingen

Beperk het aantal kleuren in je logo alsook de tinten van iedere kleur. Het gebruik van gradiënten en schaduwkleuren verdwijnt verder. Je kan dan later binnen je huisstijl meer gaan spelen met kleuren en je bent vrijer om regelmatig je logo te combineren met een andere kleur of kleurenpallet.
 
Steek je toch meer kleuren in je logo, zorg er dan voor dat deze in harmonie zijn. Meer en meer worden ook overlappende delen van logo's in een andere kleur weergegeven of in de complementaire kleur van de overlapping van beide kleuren.
 

8. Vintage & grunge

Een stroming die ook dit jaar verder leeft is de vintage trend. Klanten hebben sterke emoties en herinneringen die verband houden met het verleden. Een vintage logo spreekt meteen aan op een manier die een modern logo niet zal doen.

Een vintage logo laat gevoelens van nostalgie naar boven komen. Tevens staat het dikwijls voor een sterk merk dat al de tand des tijds heeft doorstaan, het geeft een gevoel van geloofwaardigheid. Ook al is het een nieuw of jong bedrijf. 

Deze trend heeft ook een keerzijde! Een "te" vintage logo kan ook een gevoel van "verouderd" of “vastzitten in het verleden” teweeg brengen. Een balans die je als designer en als bedrijf moet opmaken ten opzichte van elkaar.

9. Handgetekend & geschreven

Samen met de vintage trend is ook de handgetekende trend nog niet meteen van de baan. Handgetekende ontwerpen voelen fris, geruststellend en menselijk aan. Al is het voor de designer niet altijd even eenvoudig om dit type logo mooi en geslaagd over te zetten in een digitale vectoriële versie.

Ook hier is het net de uitdaging om de handgetekende versie zo eenvoudig en minimalistisch mogelijk te houden. 'Overdaad schaadt' is nog steeds de slogan die in het achterhoofd moet blijven hangen.

10. Animatie

Het heeft even geduurd, maar vanaf nu zal je meer en meer geanimeerde logo's zien. Animatie binnen een logo geeft de mogelijkheid om je doel nog extra kracht bij te zetten en om de aandacht van mensen ook nog langer vast te houden.

Natuurlijk is er een beperking op klassieke media, maar aangezien we steeds dieper in een digitale wereld terechtkomen is dit een issue dat steeds kleiner wordt. Deze logo's worden dan als animated gif opgeslagen.

 

Contacteer ons indien je op zoek bent naar een geslaagd nieuw logo voor je zaak, product of event of lees meer op de pagina over logoontwerp

LET US MEET

Hoe kies u best een grafisch ontwerper?

24/08/2016

1. Communicatie is de basis

De communicatie tussen opdrachtgever en de grafisch ontwerper is het belangrijkste startpunt van een goede samenwerking. Als een grafisch ontwerper niet/of verkeerd begrijpt wat de opdrachtgever wenst, dan mag het eindresultaat nog zo mooi zijn, het moet binnen de organisatie of product passen.

Uiteindelijk moet de ontwerper het product of organisatie misschien even goed kennen dan de opdrachtgever.

De grafisch vormgever kan op dat punt de opdrachtgever ook mee raad geven hoe hij zijn organisatie of product nog beter en visueler op de markt kan zetten dan dat hij oorspronkelijk dacht.

2. Kies een bureautype

Uiteindelijk moet de opdrachtgever de keuze maken of hij in zee wil gaan met een groot reclamebureau of een kleinschalig bureau (of zelfstandig vormgever). Beide keuzes hebben hun voor en nadelen.

Een groot bureau hebben meestal een verscheidenheid van profielen waaruit kan gekozen worden om de klant zo snel en goed mogelijk van dienst te zijn. Het nadeel is de overhead en dikwijls hogere ontwikkelkost. De klant heeft ook zelden rechtsstreeks contact met de vormgevers of ontwikkelaars.

Een klein bureau is veelal flexibeler in de omgang en eenvoudiger meedraaien met de klant. Hierdoor kan veel korter op de bal gespeeld worden. Het contact gaat ook veelal rechtstreeks met de vormgever zelf, zodat gevoel en richting veel verder doordringt.

3. Eerste selectie maken

Als opdrachtgever is het zinloos om 30 verschillende offertes aan te vragen bij evenveel bureaus. Best is zelf eerst een selectie maken op basis van de portfolio's die je meestal online kan vinden. Of van wie je al persoonlijk een aantal ontwerpen in handen hebt gehad.

4. Offerte aanvragen

Alvorens een offerte aan te vragen via mail is het best dat u een persoonlijk gesprek vraagt met de vormgever of bureau. Dit omdat hierbij de meeste onduidelijkheden uit de weg worden geruimd. die anders verkeerd worden weergegven in de offerte. 

Op basis van dit eerste verkennende gesprek kunnen de grafische bureaus u dan één of meerdere offertes op stellen voor de taken die u wil laten uitvoeren.

Eens de opdrachtgever de verschillende offertes heeft ontvangen, zal het hem echter nog steeds niet duidelijk zijn, aangezien hij steeds appelen met peren zal moeten gaan vergelijken. Het aantal ontwerpen, het aantal correctierondes, wat hij wel en niet zelf moet aanleveren, zal bij elke offerte anders zijn.

5. De eigenlijke keuze

Sommige opdrachtgevers pinnen zich graag vast op de prijs en gaan resoluut voor de goedkoopste, anderen gaan  meer voor  rijs/kwaliteit. 

6. Werken met een pitch of tender

Indien de opdrachtgever er dan nog niet zou uitgeraken, kan hij eventueel een tender uitschrijven naar verschillende potentiele bureaus om hun concept voor de job kort voor te stellen. Dit hoeft geen uitgewerkt product te zijn, maar dit laat de opdrachtgever toe om te zien welke ontwerper het best mee is in het verhaal.

Dit heeft echter ook een aantal nadelen die de opdrachtgever niet uit het ook mag verliezen. Een grafisch vormgever moet in zo een tender steeds tijd en energie steken. Best is dus als opdrachtgever hier een vaste fee tegenover te zetten die voor alle bureaus gelijk is. Dit  motiveert de vormgever, aangezien hij op dat moment dan niet gratis werkt. De fee is afhankelijk van project tot project. Dit gaat van enkele uren tot verschillende dagen voor grote projecten.

Zo een tender heeft ook een nadeel dat het bureau nog niet de nodige kennis van het product of organisatie heeft, wat vaak tot ontwerpen leidt die niet de beste keuze zijn. Hierdoor valt soms net het bureau af waarmee de opdrachtgever zich het best zou kunnen vinden.

Hou bij het plaatsen van een pitch steeds rekening met volgende punten:

  • Voorzie steeds een duidelijke en goede briefing
  • Wees als opdrachtgever zoveel mogelijk betrokken en sta open voor vragen
  • Baken de opdracht duidelijk af en leg als opdrachtgever vast wat er moet inzitten en wat extra kan zijn.
  • Overvraag het bureau niet. Laat ze een concept voorstellen, geen afgewerkt product.
  • De pitch dient een start te zijn van een samenwerking en geen nijptang om het onderste uit de kan te halen
  • Geef zelf een maximum budget op, zodat bureaus geen onrealistische voorstellen  op tefel gooien, die dan toch niet gehaald kunnen worden.
  • geef bureaus voldoende tijd om zich voor te bereiden.
  • Stel vooraf een verdeelsleutel tussen op tussen prijs,concept,portfolio.
  • Zorg voor een goede terugkoppeling na afloop van de pitch ook niet de niet gekozen bureaus met de reden waarom ze niet gekozen zijn

 

 


© 2017 Lotsofdots | Login